Niedobór witaminy D? Jak suplementujesz?

 

Suplementujesz witaminę D3?

Rób to z głową!

Coraz więcej Pacjentów suplementuje dziś witaminę D. Bardzo mnie to cieszy. Do niedawna jednak suplementacja ograniczała się do 2000 IU, dziś nagminnie słyszę o 10 000IU.

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Co do tego nikt nie ma dziś chyba wątpliwości. Gdyby jej poziom w naszym organizmie był prawidłowy umieralność na raka spadłaby o 63 000 przypadków w skali rocznej (Dr. Mercola "Dark Deception")

 

To wszystko jest prawdą, ale....czy podawanie wysokich dawek, różnej jakości witaminy D, jest właściwe?

Zrobiłeś test ? Wykazał niedobór i postanowiłeś uzupełnić witaminę D?

Przyjmowanie suplementów powoduje, że czujemy się lepiej, ale czy wiesz, że niekontrolowana suplementacja może spowodować więcej problemów niż pożytku? W momencie gdy badania potwierdziły, że brak witaminy D jest odpowiedzialny za szereg chorób, a jej uzupełnienie ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie ruszyła produkcja suplementów i... zaczęliśmy pałaszować najpierw małe a potem coraz większe ilości tej witaminy. Różne raporty podawały różne dawki graniczne. Koniec końców zaczęliśmy eksperymentować.

Choć adresuje się dość głośno pozytywny wpływ suplementacji to

nie mówi się o tym, lub mówi się bardzo mało, że wysoka suplementacja ma drastyczny wpływ na poziom takich minerałów jak wapń, potas, czy bor w naszym organizmie. A to skutkuje zmianami metabolicznymi.

Przykładem może być poniżej zamieszczone badanie włosa. Nadmiar wapnia +31%, niedobór potasu -80%, niedobór boru -55%. Taki obraz może spowodować takie symptomy jak: zmęczenie, trudności ze skupieniem się, spowolniały metabolizm. Często dochodzą do tego jeszcze zaburzenia gospodarki cukrowej.

Dlaczego tak się dzieje?

Ponieważ stosunek wapnia do potasu jest odpowiedzialny za funkcjonowanie tarczycy.

Co na to Twoja tarczyca?

Tarczyca wywiera istotny wpływ na metabolizm pierwiastków wapnia i potasu. Jeżeli wzajemna proporcja wapnia do potasu odbiega od normy (ma wysoką wartość), może wskazywać to na zmniejszoną czynność tarczycy (nie musi oznaczać to niedoczynności). Świadczy o zwolnionym metabolizmie.

Jeżeli więc suplementujesz witaminę D i poziom wapnia drastycznie rośnie a potasu spada to działasz przeciwko swojej tarczycy!

Jeżeli wykonałeś jednak badanie włosa to jesteś na dobrej drodze by uniknąć przykrych następstw. Możesz bowiem odwrócić to niechciane zaburzenie pierwiastków przez odpowiednią dietę.

 

 

 

CZY NISKI POZIOM WITAMINY D ŚWIADCZY TYLKO O BRAKU SŁOŃCA ?

O CZYM JESZCZE MOŻE ŚWIADCZYĆ NIEDOBÓR TEJ WITAMINY D?

 

Niski poziom witaminy D nie świadczy tylko o jej braku. Niski poziom świadczy o chorobie, która nie musi być następstwem jej braku, a wręcz przeciwnie- przyczyną. 

 

 Badania opublikowane w 2013 r. przez Lancet Diabetes and Endocrinology sugerują, że niski poziom 25(OH)D jest markerem choroby.

 

Chris Masterjohn tłumaczy, że poziom wapnia i witaminy D idą "ramię w ramię". Ogólnie oczekiwalibyśmy, że niedobór wapnia powodowałby niedobór 25(OH)D, a uzupełnienie braku wapnia prowadziłoby do normalizacji poziomu 25(OH)D. Okazuje się, że po przekroczeniu pewnego progu podnoszenie poziomu wapnia nie podniesie się poziomu witaminy D!

 

Magnez mało doceniony.

 

Magnez, znajduje się w trzech głównych enzymach odpowiedzialnych za aktywację, transport i przechowywanie witaminy D. 

Co to oznacza?

W praktyce znaczy to tyle, że organizm nie spożytkuje witaminy D jeżeli w organizmie nie będzie wystarczającej ilości magnezu.

Badania w USA pokazują, że u osób spożywających minimum 420 mg magnezu dziennie ponad połowa nie miała deficytu witaminy D. 

Prawidłowy poziom magnezu zwiększa drogocenne wałaściwości witaminy D o 100%.

Nawet przy niskim poziomie witaminy D w organizmie, magnez i tak ponad dwukrotnie zwiększa jej działanie ochronne.

 

Jak wygląda Twoja wątroba?

Ten organ odgrywa dużą rolę w absorpcji witaminy D. Prawidłowo funkcjonująca watroba wydziela żółć, która emulguje tłuszcze i ułatwia wchłanianie w jelitach. Przypomnę, że witamina D rozpuszcza się w tłuszczach.

 

Choroba Leśniowskiego - Crohna ?

W chorobie Leśniowskiego- Crohna w 80% przypadków procesem chorobowym zajęte jest ileum terminale( końcowy odcinek jelita cienkiego), co prowadzi do zaburzeń wchłaniania witaminy D. Badania dotyczące dzieci wykazują, że 22-70% pacjentów z chorobą Leśniowskiego- Crohna ma obniżone stężenie witaminy D < 15 ng/ml, a u chorych z colitis ulcerosa ( zapalenie wrzodziejące okrężnicy i odbytu),ten odsetek sięga 45%.

 

Nietolerancja glutenu?

Ze względu na zniszczenie kosmków jelitowych dochodzi do upośledzonego wchłaniania witaminy D.

 

Chora trzustka?

W chorobach trzustki obserwuje się także zaburzenia wchłaniania tłuszczów i tym samym witamin w nich rozpuszczalnych.

 

Jak widzimy przyczyn niedoboru witaminy D może być wiele i uzupełnianie jej w ciemno nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, ponieważ nie została zaadresowana (jest ominięta) przyczyna niedoboru.

 

Witamina D jest hormonem i suplementacja powinna przebiegać ostrożnie.

 

Według Chrisa Masterjohn witamina D może stanowić miecz obosieczny. Adekwatny poziom witaminy D zapobiega chorobom serca natomiast jej nadmiar promuje choroby serca. Istniejące źródła sugerują, że najniższe ryzyko chorób serca jest przy poziomie 20-40ng/nl i odpowiedniej ilości magnezu.

 

Czy możemy mówić o skutkach ubocznych suplementacji wit D?

 

 

Naturopata dr Garrett Smith wyjaśnia na podstawie badania włosa, że suplementacja witaminy D zwiększa poziom wapnia i obniża poziom potasu. To może doprowadzić do spowolnienia metabolizmu, ponieważ stosunek wapnia do potasu w analizie pierwiastkowej włosa wskazuje na to, jak radzi sobie tarczyca. Wysoki stosunek wapnia do potasu równa się obniżeniu funkcji tarczycy.

Co się dzieje przy suplementacji wysokimi dawkami witaminy D?

Dochodzi oczywiście do wchłaniania wapnia z jelita. Im wyższa dawka tym więcej wapnia się wchłania. 

Co się dzieje gdy ilość wapnia wchłoniętego do krwi przekroczy zapotrzebowanie organizmu?

Wiecie co się dzieje? Powstają konta oszczędnościowe, gdzie deponowany jest wapń. Bankiem dla tych kont są: stawy (osteoartritis), nerki (kamienie), nawet mózg!

 

 

Jakie zatem mamy wyjście z sytuacji w której poziom wit. D w naszym organizmie jest poniżej normy, poziom wapnia jest niski i zęby zajęte próchnicą?

Osobiście jestem zwolenniczką naturalnego uzupełniania braków przez przygotowywanie właściwych pokarmów; i tak wapń jest obecny w jarmużu, szpinaku, śmietanie (od gospodarza), rosole gotowanym przez wiele godzin na kurze, sardynkach.

Magnez możemy uzupełnić w postaci ciemnej czekolady, świeżych owoców takich jak banany (jeden dziennie ze względu na cukier), warzyw takich jak: surowy jarmuż, rukola, natka pietruszki, koperek, botwina, szpinak, szczaw, bób, awokado. Orzechach i pestkach (tutaj przypominam o namaczaniu ze względu na kwas fitynowy): orzechy włoskie, orzechy pinii, migdały, orzechy nerkowca, ziarna słonecznika, siemię lniane, ziarna sezamu, mak.

Magnez możemy uzupełnić również w postaci wcieranych w skórę naturalnych wód magnezowych lub kąpieli magnezowych.

Naturalnym źródłem witaminy K2  jest sfermentowana soja,mięso i jaja. Nie możemy zapominać też o kiszonkach (ogórki, kapusta).

Witamina D to przede wszystkim słońce! W naszych szerokościach geograficznych nie mamy go zbyt dużo. Istnieją już specjalne lampy UVB które mogą być pomocne.

Witamina D w pożywieniu.

Naturalnym źródłem witaminy D są tłuste ryby (łosoś, śledź, sardynki, makrela- tu witamina D znajduje się głównie w skórze i tłuszczu pod skórą, wokół płetw i oczywiście w wątrobie), olej w wątroby dorsza, podroby, pełnotłusty nabiał, smalec ze świń które widziały słońce, żółtka jaj z kur wolnego wybiegu. Przeraża mnie to dopisywnie z wolnego wybiegu itd. Moja babcia by nie zrozumiała o co mi chodzi. Poza tym produkty roślinne takie jak alfalfa, awokado, nasiona słonecznika. Choć witaminy D zawartej w roślinach nie ma zbyt dużo to może stanowić dodatkowe źródło.

Co do ryb istnieje niestety zagrożenie zatrucia metalami ciężkimi takimi jak rtęć. Tu najlepszym wyborem będzie stosowanie oleju z wątroby dorsza- cod liver oil. Rtęć nie rozpuszcza się w tłuszczach, więc problem rtęci w tym przypadku jest rozwiązany.

Z badań wynika, że forma płynna ma przewagę nad formą w kapsułkach (Dr. Mercola”Dark Deception”) Trzy polecane przez Dr. Mercolę firmy to Garden of Life, Carlson, Nordic Natural. Ze swojej strony mogę polecić witaminę D wraz witaminą K2 polskiej firmy Colway- pod nazwą Colamid. Podawana pacjentom (zwłaszcza najmłodszym) w bardzo szybkim czasie łagodziła symptomy próchnicy. Mogę też powiedzieć, że zalecana w bardzo niskich dawkach podnosiła skutecznie jej poziom w organizmie. Nie jest w postaci płynnej ale w kapsułkach. Jej skład to starte ości ryb słodkowodnych oraz sfermentowane natto japońskie. Niestety dla osób uczulonych na soję nie jest to dobre rozwiązanie.

Jeżeli jednak zdecydujecie się na stosowanie innych suplementów warto sprawdzić (dotyczy oleju z wątroby dorsza) czy w procesie obróbki nie została usunięta cała witamina D i dodana syntetyczna. Dawkowanie to 1ml/ 5kg do wagi 80 kg od której dawka dzienna to łyżka stołowa. To odpowiada dawce dla osoby dorosłej 2000-3000 IU.

Olej z wątroby dorsza będzie również posiadał witaminę K i A oraz Omega 3. Witamina A będzie w tym przypadku bardzo przydatna ponieważ zabezpieczy nasz organizm przed nadmiernym wzrostem wapnia. A witamina D będzie zabezpieczała przed toksycznością witaminy A i umożliwiała znacznie większe jej przyjmowanie w postaci suplementów. Chcę tu zauważyć, że przedawkowanie witaminy A w przypadku jej naturalnego źródła, jakim jest olej w wątroby dorsza, jest dziesięć razy trudniejsze niż w przypadku witaminy syntetycznej.

Są osoby, które nie będą się dobrze czuły po spożyciu oleju z wątroby dorsza. To osoby o profilu węglowodanowym. W tym przypadku należy szukać innego źródła.

Pamiętajmy jednak by nie stosować dużych dawek. Stosujmy zawsze z witaminą K2.

 

Myślę, że teraz staje się oczywistym dlaczego Pacjenci, którzy przychodzą do holistycznego gabinetu stomatologicznego są proszeni o wykonanie całego szeregu badań diagnostycznych. Leczenie dziury w zębie nie polega na jej zalepieniu.

linki:

butternutrition.com/low-vitamin-d/

Masterjohn, Christopher.  An Ancestral Perspective on Vitamin D Status, Part 2: Why Low 25(OH)D Could Indicate a Deficiency of Calcium Instead of Vitamin D.  The Weston A. Price Foundation for Wise Traditions in Food, Farming, and the Healing Arts. Published online 2013 December 19.
Masterjohn, Christopher. Beyond Cholesterol.  The Weston A. Price Foundation for Wise Traditions in Food, Farming, and the Healing Arts. Published online 2014 January 20.
Prof Philippe Autier MD,Prof Mathieu Boniol PhD,Cécile Pizot MSc,Prof Patrick Mullie PhD. Vitamin D status and ill health: a systematic reviewThe Lancet Diabetes & Endocrinology – 1 January 2014 ( Vol. 2, Issue 1, Pages 76-89 ).

Xinqing Deng, Yiqing Song, JoAnn E Manson, Lisa B Signorello, Shumin M Zhang, Martha J Shrubsole, Reid M Ness, Douglas L Seidner, Qi Dai Magnesium, vitamin D status and mortality: results from US National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2001 to 2006 and NHANES III. BMC Med. 2013; 11: 187. Published online 2013 August 27.doi: 10.1186/1741-7015-11-187

Zittermann, Armin. Magnesium deficit ? overlooked cause of low vitamin D status? BMC Med.2013;11: 229. Published online 2013 October 24.
https://www.facebook.com/DrGarrettSmith/posts/645526842192631 http://www.weedemandreap.com/hair-mineral-analysis/


« powrót