Zdrowia w Nowym Roku!

W naszym gabinecie, po dłuższej przerwie świątecznej obfitują Pacjenci bólowi.

Dlaczego tak jest i jak temu zaradzić?

Gdy dieta zawiera wiele cukru cierpimy nie tylko ze względu na odkładającą się w nadmiarze tkankę tłuszczową. Cierpią też nasze przyjazne bakterie, które walczą o życie w kwaśnym środowisku. Jeżeli dieta wysokocukrowa się przedłuża tylko nieliczne z bakterii przeżyją. A które przeżyją?

Przeżyje ok 19 rodzajów bakterii, które same wytwarzają kwas, a więc czują się w takim środowisku dobrze. Dobre bakterie transportujące ze śliny do naszych zębów wapń i fosfor, oraz tlen do komórek dziąsłowych będą wymiecione.

Bogata w cukry dieta zwiększa również poziom cukru we krwi oraz metabolizm w mitochondriach, a co za tym idzie zwiększa wolne rodniki tlenowe(ROS), doprowadzając do zapalenia.

Taki mechanizm w podwzgórzu reguluje wydzielanie przez trzustkę insuliny, by ta mogła sobie poradzić z nadmiarem cukru we krwi. Podniesiony poziom cukru we krwi powoduje obniżenie wydzielania hormonu śliniankowego. Te badania całkowicie zmieniają obecne rozumienie ROS. To co do tej pory było uważane za nadprodukcję bezużytecznych odpadów w procesie produkcji energii, które to odpady musiały być neutralizowane lub redukowane, teraz zajmuje pierwsze miejsce. Są one krytycznym punktem regulującym wydzielanie hormonów podwzgórza, a za ich pośrednictwem wpływu na różne tkanki w naszym organizmie w tym zęby.

Przepływ płynów w zębie się zmienia i doprowadza do niedożywienia zębów, które (by nas powiadomić o tym, że czują się źle potraktowane) reagują np. nadwrażliwością na temperaturę lub bólem.

Jest też dobra wiadomość.

Możesz zmienić swój mikrobiom już w ciągu paru tygodni przez odpowiednią dietę.

Jak to zrobić ?

Dieta powinna zawierać wiele kolorowych warzyw i owoców, być bogata w cynk oraz antyoksydanty tj.zieloną herbatę 1,253, owoc granatu 2,341, czarną jagodę 6,552, surową żurawinę 9,584, czarną czekoladę 20,823 (bez cukru).

Wszystkie te przykłady bledną jednak przy właściwościach goździków 314,446.

Dodatkowo powinniśmy pamiętać o uzupełnieniu diety w bakterie probiotyczne takie jak: BLIS K12 Lactobacillus casei (LC-11), L plantarum(Lp-115), L.paracasei(Lpc-37), L rhamnosus(Lr.32), L.slaivarius(Ls-33) są niezbędne dla zdrowej jamy ustnej, podobnie jak dla dalszego przewodu pokarmowego.

Witamina C może być też w tym wypadku pomocna :-)

Zdrowego uśmiechu w 2018!!!