Dietetyka

Dieta przeciwpróchnicowa.

Ścieżka do zdrowych zębów dziecka zaczyna się jeszcze przed poczęciem, a więc w okresie planowania ciąży.


Jest wartym zapamiętania, że jego zdrowie nie zależy tylko od kondycji zdrowotnej przyszłej mamy, ale obojga rodziców.


Choć prawidłowe odżywianie powinno towarzyszyć nam przez całe życie, to nie sposób przecenić jego wartości w okresie przygotowującym do powstania nowego życia. Okres poprzedzający poczęcie jest okresem, w którym powinniśmy oczyścić organizm z toksyn i odpowiednio odżywić.

Co więc powinna zawierać dieta przeciwpróchnicowa?

1. Dużą ilość minerałów, głównie wapnia, fosforu i magnezu czyli pierwiastków determinujących zdrowe zęby.
2. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach:
- A
.Prawidłowy dowóz witaminy A ma ważne znaczenie w okresie tworzenia się zębów mlecznych i stałych. Nasze szkliwo jest wrażliwe na brak tej witaminy­ w jej niedoborze powstające szkliwo jest mniej wartościowe, powierzchnia ma drobne zagłębienia, gdzie łatwo zatrzymują się bakterie i resztki pożywienia. Niekiedy stwierdza się wówczas zahamowanie wyrzynania zębów, nieprawidłowe ich rozmieszczenie i niedostateczny rozwój wyrostków zębodołowych.
-D,K2
Odpowiedzialna za wchłanianie wapnia witamina D jest niezbędna do formowania zdrowych zębów. By wapń mógł być przetransportowany z pożywienia do kości i zębów witamina D musi współpracować z witaminą K2
3. Pokarmy o niskiej zawartości kwasu fitynowego.
Kwas fitynowy zawarty w zbożach i roślinach strączkowych powoduje zahamowanie wchłaniania wapnia i żelaza prowadząc do niedoboru tych pierwiastków.

* Karmienie piersią niemowlęcia sprzyja prawidłowemu rozwojowi szczęk, zapobiega wadom zgryzu oraz ogranicza zapadalność na próchnicę . Buduje wspaniałą więź mamy z dzieckiem.

* Pamiętajmy, że białka śliny mają działanie antybakteryjne, trawiące i wiążące związki mineralne. Dlatego dieta powinna stymulować wydzielanie śliny. Zapewnia to jedzenie produktów o tzw. twardej konsystencji (np. jabłka, marchewka), co umożliwia naturalne oczyszczenie zębów. Pobudza to również prawidłowe wydzielanie śliny, a także lepsze ukrwienie tkanek czy fizjologiczne ścieranie się powierzchni zębów. Dbajmy więc, o dużą ilość surowych warzyw i owoców (choć tych ostatnich nie w nadmiarze).


Co powinniśmy wykluczyć z naszej diety?


Przede wszystkim cukry.

* Sugeruje się, że znaczne spożycie węglowodanów w czasie ciąży powoduje powstanie szkliwa mało odpornego na działanie niszczących czynników. Ponadto wiele badań wskazuje na niekorzystny wpływ m.in. sacharozy (czyli „cukru białego”) i skrobi na powstawanie próchnicy. Dużo tych substancji zawierają słodycze, ale także takie „pozornie zdrowe produkty” jak płatki śniadaniowe, jogurty owocowe czy serki homogenizowane.
* Wśród słodkości możemy wyróżnić te najbardziej niekorzystne dla zdrowia naszych zębów. Zdecydowanie numer 1 na liście próchnicotwórczych słodyczy zajmują krówki, żelki, landrynki, lizaki, które są długo ssane.
* Pamiętać należy, że do usunięcia cukru z organizmu niezbędny jest wapń, który by mechanizm zadziałał pobierany jest z zębów i kości.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminy i minerały:
* Średnie, dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na substancje odżywcze, utrzymujące kości i zęby w zdrowiu to:
* Wapń: 1,5 grama
* Fosfor 2 gramy
* Witamina A 4.000 IU - 20.000 IU
* Witamina D 1.000 IU - 4.000IU
* Kalorie z tłuszczy 30 -70%
Witamina D ma najwyższą wartość gdy syntetyzowana jest w skórze pod wpływem promieni słonecznych. W miesiącach od października do kwietnia powinna być jednak suplementowana ze względu na małą ilość słońca w naszej szerokości geograficznej.


« powrót