Witamina ( hormon) D, to nie cukierki

CZ I magnez

Słońce ma zbawienny wpływ na nasze zęby.

Dlaczego?

Dlatego, że inicjuje syntezę, tak niezbędnej, witaminy D w skórze.


Lato jest okresem, w którym możemy naładować nasze akumulatory wit D. Nie wolno nam jednak zapominać, że ta cenna witamina ( a tak naprawdę hormon), nie do końca spełni swoje zadanie bez odpowiedniej ilości magnezu.

Tak więc jeżeli towarzyszą Tobie skurcze mięśni, kołatania serca, spastyczny kaszel- to tylko jedne z objawów mogących mówić o deficycie magnezu.


Często spotykam się z Pacjentami, u których stwierdzono niski poziom wit D i mimo przyjmowania dużych dawek wit D( 15 000iu) w postaci suplementów, poziom ten nie ulega specjalnie zmianie po ich odstawieniu.
Duże dawki wit D w postaci suplementów pozbawiają nas niezbędnego, do życia w zdrowiu, magnezu.

To magnez jest odpowiedzialny za to ile wapnia „wpuści” do komórki.
Podsumowując...lato ma swoje przywileje. Sprawia, że przebywanie na słońcu dodaje nam energii życiowej. Przy okazji wpływa pozytywnie na uśmiech.
Należy jednak pamiętać, że organizm zawsze dąży do równowagi... nie zapominajmy więc o magnezie... zwłaszcza w upalne dni, gdyż łatwo go wypocić;)

CzII wit A


Jak już wcześniej pisałam do magazynowania witaminy D3 niezbędny jest magnez. Dziś dodam jeszcze witaminę A.


Niewielu z nas wie, że duże dawki witaminy D3 pozbawiają nas nie tylko magnezu, ale właśnie tej niezbędnej dla kości i zębów ( i nie tylko) witaminy A.
Tufts University potwierdza też hipotezę, że witamina A chroni nas przed wywołaniem przez nadmiar witaminy D kalcyfikacji nerkowej, czyli potocznie mówiąc, przed powstaniem kamieni na nerkach.
Witamina A również chroni nas przed toksycznością witaminy D przez zmniejszenie produkcji ( zależnych zresztą od witaminy K) matriksowych białek GLA. Białka GLA znane tez jako MGP mają silne powinowactwo do wiązania jonów wapnia.
Dodatkowo witamina A pobudza różnicowanie szeregu komórek układu kostnego: osteoblastów, fibroblastów, i komórek macierzystych szpiku. Odpowiada również za właściwe wytwarzanie kolagenu typu IV i fosfatazy zasadowej w tkance kostnej. Wszystkie te procesy odpowiedzialne są za prawidłowe funkcjonowanie tkanki kostnej i zębów.

Czy to nie paradoks?
Duże dawki suplementowanej witaminy D3 nie tylko pozbawiają nas magnezu ale i witaminy A, niezbędnych właśnie dla zdrowych zębów i kości.

Jeżeli z różnych względów musisz suplementować witaminę( hormon) D3 upewnij się, że dostarczasz organizmowi magnez, oraz witaminę A najlepiej z POKARMEM!
Najlepszym źródłem witaminy A jest wątróbka wołowa. Dla tych, którzy nie przełkną, jest forma kapsułkowa ;)

Dobrym źródłem jest też tran Rosita.

Jeśli chodzi o magnez to muszę przyznać, że sama zaopatrzyłam się ostatnio w ReMag- magnez całkowicie wchłaniany przez nasz organizm. Przy takich upałach trudno go utrzymać na dobrym poziomie w organizmie. Dla tych, którzy chcieliby skorzystać z dostępnych w zielarniach form magnezu, przypominam, że zapotrzebowanie organizmu wynosi 10mg/kg masy ciała.

Tak więc musimy go mądrze uzupełnić. Polecam z posiłkiem porannym i obiadowym magnesium malate a wieczornym magnesium glicynate. Glicynian magnezu,ma dla niektórych osób, działanie bardzo wyciszające wręcz nasenne.

Nie zapominajmy jednak, że najlepszym źródłem witamin i minerałów pozostaje zawsze pożywienie.

Jeśli naprawdę chcemy poznać swój poziom hormonu D3 powinniśmy zbadać 25(OH)D stanowiącą magazyn witaminy witaminy, oraz 1,25(OH)2 D3 będący jej formą aktywną.Stosunek aktywnej do magazynowane powinien wynosić 1,5. - 2(max)

U Pacjentów stosujących duże dawki wit D3 ten stosunek jest często 4-5, co powoduje zaburzenia minerałów i innych witamin.

http://gotmag.org/vitamin-d-deficiency-mg-deficiency-period/


« powrót